dissabte, 27 de novembre del 2010

Fitxa

Hola companys,

Ara mateix acabo de penjar a la uni la meva fitxa però he pensat que també és una bona idea compartir-la aquí en el blog.

TÍTOL DE L’ACTIVITAT
“Informem: Varem anar d’excursió!”
DESCRIPCIÓ DELS AGENTS PERSONALS
Aprenents: Alumnes de 5è d’educació primària
Mediadors: mestra tutora i  mestra d’informàtica.

DESCRIPCIÓ  DEL PROBLEMA.
Els alumnes de 5è curs de primària fan una hora setmanal de classe a l’aula d’informàtica des de P-3. També hi van a fer altres assignatures aplicades a la informàtica (coneixement del medi, matemàtiques, anglès...).
El problema sorgeix en una classe de tutoria realitzant una dinàmica de grup. Durant aquesta activitat  els alumnes exposen la situació següent: els alumnes d’aquest curs fa pocs dies que han fet una excursió a “La Fàbrica Balliu”. Aquesta sortida els ha agradat moltíssim i no volen que l’experiència viscuda s’acabi aquí. A partir d’una pluja d’idees desenvolupada pels mateixos alumnes sorgeixen diferents propostes: fer un àlbum digital amb les fotografies realitzades i acompanyades de text per tenir-lo a l’aula, explicar-ho a la revista de l’escola, fer un muntatge amb el Power Point per explicar l’excursió a la resta de companys de l’escola o a alumnes d’altres escoles (buscant l’adreça electrònica a la web i enviant el text per correu electrònic),....A partir del tema iniciat pels alumnes aprofitarem per treballar temes d’expressió escrita a partir de l’ús de les noves tecnologies.
Seran els mateixos alumnes qui construiran l’aprenentatge gràcies a la interacció entre ells i a la interacció amb la professora.

TERMINOLOGIA DE JONASSEN
Seguint les pautes de Jonassen (1997) de classificació de problemes, podem destacar les següents característiques del problema:

-         Presa de decisions atès que els aprenents hauran de decidir (amb les orientacions de l’adult) quina serà la millor solució per transmetre el contingut global de l’excursió. Així doncs hauran de valorar els beneficis de cada opció i seleccionar-ne una tot justificant-la.
-         Resolució de dificultats perquè abans no arribin al text definitiu hauran de superar diferents etapes, tot equivocant-se, rectificant, buscant diferents estratègies per superar les dificultats; també amb el suport de l’adult. 

SIGNIFICATIVITAT PELS APRENENTS
Com que patim d’una necessitat que ells mateixos han trobat (el fet d’informar de la seva excursió a la fàbrica) és una activitat amb molta significativitat i mostren molt interès per els passos que han de seguir i el que necessiten saber per arribar a aconseguir el producte final.

CONTEXT DE L’ACTIVITAT
Escola concertada de la ciutat de Girona. Classe socio-econòmica mitja.
Total d’alumnes: 850
Total de professors:  48.
Línies de cada curs: 2 a primària i 3 a secundària.
Alumnes del grup classe: 26
Número d’alumnes de NEE de suport: 3
Tipus de grup: participatiu, inquiet, els costa escoltar, bastant autònoms,...
Per treballar amb els ordinadors hem fet parelles.

CARACTERÍSTIQUES COGNITIVES, EMOCIONALS, ACTITUDINALS I FÍSIQUES MÉS IMPORTANTS DELS APRENENTS
Els aprenents són alumnes de 5è de primària de l’escola concertada on treballo. Hi ha 26 alumnes entre els quals hi ha una nena amb mutisme selectiu, i dos nens dictaminats amb TDAH un dels quals té vetllador.
CAPACITATS ESPECÍFIQUES A ASSOLIR O DEMOSTRAR
Les capacitats que ens proposem són les següents:
Competència comunicativa (lingüística i audiovisual):
Comunicar-se i conversar i resoldre petits conflictes.
Esdevenir competents en l’expressió i comprensió dels missatges, tant orals com escrits, visuals o corporals, que s’intercanvien en situacions comunicatives diverses .
Saber comunicar oralment (conversar, escoltar i expressar-se) i per escrit, i amb els llenguatges audiovisuals, fent servir el propi cos i les tecnologies de la comunicació (competència digital).
Interactuar i dialogar amb altres persones
Cerca, selecció i processament de la informació provinent de tot tipus de mitjans, convencionals o digitals.
Competències metodològiques (tractament de la informació i competència digital i competència d'aprendre a aprendre)
Utilització del pensament crític i creatiu per a l’anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.
Cerca, selecció i processament de la informació provinent de tot tipus de mitjans, convencionals o digitals
Cerca, captació, selecció, registre i processament de la informació, amb l’ús de tècniques i estratègies diverses segons la font i els suports que s’utilitzin (oral, imprès, audiovisual, digital).
Adquisició de la consciència de les pròpies capacitats (intel·lectuals, emocionals, físiques), del procés i les estratègies necessàries per desenvolupar-les, així com del que es pot fer amb ajuda d’altres persones o recursos.
Competències personals (competència d'autonomia i iniciativa personal):
Disseny aplicació de projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa.
Desenvolupament d’habilitats personal que afavoreixen les relacions interpersonals.
Desenvolupament d’habilitats socials per relacionar-se, cooperar i treballar en equip
Utilització de la imaginació per emprendre, desenvolupar i avaluar accions o projectes individuals o col·lectius amb creativitat, confiança, responsabilitat i sentit crític.

OBJECTIUS ESPECÍFICS
General:  Millorar de l’expressió escrita amb el suport de les TIC.
Específics:
-  Realitzar un treball cooperatiu.
-  Elaborar un document escrit (carta o text).
-  Utilitzar el programa informàtic Word.
-  Utilitzar el corrector ortogràfic de Word
-  Inserir imatges predissenyades de Word o cercades al clipart.
-  Imprimir el document.
-  Anomenar i desar el text en una carpeta creada per l’alumne prèviament.
-  Enviar el document per correu electrònic.
-  Buscar informació a la web de la XTEC.

CONTINGUTS:
Procediments:
- Decidir quin tipus de text cal escriure i a qui anirà dirigit.
- Conèixer la utilitat de la recerca d’informació a la XTEC.
- Utilització del correu electrònic.
Conceptes:
- Familiarització i utilització del programa Word.
- Cerca d’informació a la web de la XTEC.
- Utilització de l’esquema que ha de tenir un text (introducció, nus, desenllaç).
- Ús d’un vocabulari adequat.
Actituds :
- Treball cooperatiu entre els companys d’aula.
- Mostrar interès per les activitats.
- Participació activa en el procés d’ensenyament-aprenentatge.

SESSIONS i TEMPORALITZACIÓ
Les activitats estaran relacionades amb l’elaboració d’un text final per explicar l’excursió que han realitzat. Primer de tot el grup classe ha hagut de decidir quina activitat vol realitzar (carta, text per revista, plafons informatius amb fotos,...). Aquesta primera activitat ja s’ha realitzat i els alumnes han decidit que el millor plantejament per explicar l’excursió serà la realització d’una carta.
Les activitats es distribuiran en diferents sessions de treball:
1ª sessió: Consensuar quina activitat es realitzarà valorant els pros i els contres de cada opció.
2ª sessió: Elaboració individual d’un primer esborrany de la carta amb el programa Word.
3ª sessió: Revisió de la carta, conjuntament alumne i mediadors.
4ª sessió: Continuar amb les revisions de les cartes i realitzar les modificacions convenients.
5ª sessió: Recerca a XTEC d’altres escoles de Catalunya o d’escoles on l’alumne hi tingui algun amic, cosí,.. per poder-los enviar la carta.
6ª sessió: Utilització del correu electrònic per enviar la carta.
La seqüenciació de l’activitat ha estat la prevista de 6 sessions d’una hora setmanal de tutoria.
PAPER MEDIADORS
Els mediadors acompanyaran als alumnes en tot el procés d’ensenyament-aprenentatge.

FONAMENTACIÓ PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY I VINCULACIÓ AMB L’ASSIGNATURA
A partir de la situació plantejada pels alumnes a la classe de tutoria s’ha desenvolupat una activitat orientada a intervenir per solucionar el problema. Amb aquesta fitxa de disseny es pretén assolir un aprenentatge significatiu (a partir de la perspectiva constructivista de l’ensenyament i l’aprenentatge) tot partint de la base de resolució d’un problema significatiu per l’alumnat.
El conjunt d’aquestes activitats dirigides a treballar per la solució del problema es realitzen a partir de l’ús de les NTIC, amb una metodologia motivadora i innovadora que facilita l’ampliació d’esquemes mentals i afavoreix els aprenentatges significatius.
L’alumne en tot moment és part del procés d’ensenyament-aprenentatge per resoldre el propi problema de partença.
Les activitats tenen un caire cooperatiu i pràctic que podran utilitzar en d’altres assignatures o en la vida quotidiana.
Aquest procés d’ensenyament-aprenentatge facilita un canvi conceptual i es valora com a activitat significativa (és important saber decidir, saber redactar un text amb les parts que l’integren, sense faltes d’ortografia, entenedor,.. saber-ho transmetre als altres i poder-ho enviar per correu electrònic).

Sempre tindrem present la perspectiva constructivista i el concepte d’aprenentatge significatiu.

PROCEDIMENTS I  CRITERIS D’AVALUACIÓ. 
La tutora i la mestra d’informàtica realitzaran una avaluació continua de l’activitat en base a l’observació directe i el seguiment de l’execució de les activitats i les diferents fases del procés, valorant la capacitat de treballar en equip, de la utilització dels recursos TIC, la iniciativa...
Partirem d’una avaluació inicial (principalment, sobre el coneixement de les eines informàtiques que hauran de necessitar).
Durant les diferents sessions es podrà anar valorant si s’està aconseguint un aprenentatge significatiu. Es podrà avaluar, entre d’altres aspectes, si s’ha escrit bé el text i si s’han utilitzat correctament les TIC. Per altra banda també es valorarà l’actitud i interès mostrat per l’activitat i la col·laboració entre els companys de l’aula.



Apa doncs, ens anem veiem per aquí.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada